De inwoners van Sint-Truiden betalen vanaf dit jaar fors meer voor de huisvuilophaling in hun gemeente. Niet alleen de hoge prijzen zorgen voor onrust. “De infobrochure was vaag opgesteld en het leek alsof we een aantal vuilniszakken gratis kregen”, klinkt het. Bovendien is het hele systeem juridisch niet sluitend en dreigt een rechtszaak.
Een oldtimer rijdt al een aantal weken door het centrum van Sint-Truiden met op het dak twee volle vuilniszakken. De eigenaar van de wagen, advocaat Bernard Derwa, is niet op weg naar het containerpark maar wil protesteren tegen de nieuwe regeling rond de huisvuilophaling. “Mensen zijn veel te braaf en laten zich doen door het stadsbestuur”, vertelt hij. “Ik wil voor hen opkomen en de aandacht vestigen op het probleem.”
Dat probleem is de omschakeling naar de Limburgse intercommunale Limburg.net voor de ophaling van het huisvuil. Het stadsbestuur, dat bestaat uit CD&V en Open Vld, keurde die beslissing eind vorig jaar goed, ook al onder hevig protest van oppositiepartijen SP.A en NVA. Vanaf januari 2014 zou Limburg.net, zoals in alle andere Limburgse gemeenten, het huisvuil komen ophalen. De kostprijs van het hele plaatje? 111,35 euro vaste kosten per gezin en daarbij dan nog eens een bedrag dat afhangt van de samenstelling van het gezin. Voor een gezin van twee personen gaat het om 25 euro. Een alleenstaande betaalt dan weer 18,75 euro, een gezin van vier of meer personen 37,50 euro. Heidi, een jonge leerkracht die tot vorige maand een appartementje huurde als alleenstaande, vindt deze verhoudingen niet juist. “Ik vind het heel straf dat een gezin met twee personen slechts 4 euro meer betaalt dan ik”, foetert ze. Dat geld dient om de huisvuilzakken te betalen. “Het was niet duidelijk dat we voor die zakken moesten betalen”, vertellen Jeannine en Hugo, een koppel zeventigers. “In de brochure stond dat we recht hadden op ‘tegoedzakken’, wat de indruk wekte dat die gratis waren. We zijn die zakken dan gaan halen en nu, zoveel maanden later, krijgen we er een factuur van in de bus. Dat kan toch niet!”
Dat de brochure dubbelzinnig opgesteld was, blijkt uit de reacties van de mensen. Jeannine en Hugo hadden begrepen dat de vuilniszakken gratis waren, Heidi vertelt ook dat ze volgens veel mensen die zakken gratis had moeten krijgen. Marc, de vader van Heidi, zegt dan weer dat die mensen hun folder gewoon niet goed gelezen hebben: “Er staat dat mensen recht hebben op tegoedzakken, dat is niet hetzelfde als gratis zakken”.
Juridisch niet sluitend
Die 111,35 euro vaste kosten gelden voor één jaar en omvatten volgens de brochure “de inzameling van gft, pmd, papier, karton, herbruikbare goederen, textiel en glas. Daar zit ook in toegang tot recyclagepark, inclusief het kosteloos aanleveren van recycleerbaar afval en afval met aanvaardingsplicht.” Heidi merkt op dat geen mens die zin begrijpt. De eigenlijke omschakeling naar Limburg.net is niet ingegaan op 1 januari van dit jaar, maar pas op 1 juli. De eerste zes maanden heeft de stad Sint-Truiden dus nog zelf het afval opgehaald. Toch krijgen de mensen geen korting op hun factuur. In tegendeel zelfs, naast die rekening moeten ze ook nog eens tussen de 40 en 48 euro dienstenbelasting betalen. Die is ingevoerd tijdens de vorige legislatuur en diende om de ophaling van huisvuil te bekostigen. Dat vertelt Bernard Derwa. “Mensen betalen dus twee keer een belasting voor hetzelfde want Limburg.net stuurt geen factuur maar een aanslagbiljet”, gaat hij verder. “Dat mag juridisch gezien niet, ik stap dan ook naar de rechtbank hiermee en maak grote kans die zaak te winnen.” Het stadsbestuur gaf zelf eerder al toe dat het systeem juridisch niet sluitend is. Volgens de oppositie wordt er momenteel gepraat over de afschaffing van die dienstenbelasting voor volgend jaar, bij de meerderheid was niemand bereikbaar voor commentaar hierover.
Het stadsbestuur zei eerder al na te denken over een aanpassing van het systeem voor appartementen. Dat hoort Heidi graag. In haar appartementsgebouw hadden de bewoners een container. “Er moest niets gesorteerd worden en aan vuilniszakken van de stad of Limburg.net had ik dus geen behoefte.” Ze betaalde 20 euro vaste kosten en daar was de prijs van die container in meegerekend. Groot was dan ook haar verbazing toen ze in oktober een factuur in de bus kreeg waarin ook de huisvuilzakken werden aangerekend die ze nooit is gaan afhalen. Intussen was ze gaan samenwonen met haar vriend in buurgemeente Borgloon. Daar hebben ze geen container, dus hadden ze meteen na hun verhuis twee rollen huisvuilzakken gekocht ter waarde van 12,50 euro. Toen ze het factuur voor die niet-afgehaalde zakken kreeg, is ze meteen naar het gemeentehuis van Sint-Truiden gegaan. Daar kreeg ze te horen dat ze die zakken in het voorjaar had moeten komen halen, of anders een aangetekend schrijven kon sturen om er afstand van te doen. Heidi: “Omdat ik wist dat je voor een aangetekend schrijven ook flink betaalt, heb ik uitgelegd dat ik nu dus wel iets kon doen met die vuilniszakken. Als bij wonder krijg ik nu ineens wel drie rollen mee! Waarom kon dat een kwartier ervoor dan niet?” Nu heeft ze dus vijf rollen vuilniszakken, genoeg om twee jaar verder te kunnen. Toch denkt ze dat ze volgend jaar weer een aantal tegoedzakken zal aangerekend krijgen tenzij ze er, met een aangetekend schrijven, afstand van doet. Hugo en Jeannine brengen jaarlijks vijf maanden door in het buitenland. Zij houden op het einde van het jaar dus ook vuilniszakken over en vragen zich net als Heidi af of daar volgend jaar rekening mee gehouden wordt. Bij de stadsdiensten was er niemand beschikbaar die hierover een uitspraak kon doen.
Prestigeprojecten
Andere Limburgse gemeenten komen deels tussen in de kosten voor de huisvuilophaling. Zo bedraagt de factuur in Nieuwerkerken, een andere buurgemeente van Sint-Truiden 90,10 euro voor een alleenstaande en 108,85 voor een gezin van vier of meer personen. Dat is veertig euro minder dan wat mensen in Sint-Truiden betalen. De Truiense schepen voor milieu, Hilde Vautmans (Open Vld) zei eerder dat “de financiële situatie van de stad momenteel niet toelaat” dat de stad een deel van de kosten op zich neemt. Jeannine en Hugo vinden dat besparingen niet ten koste van de belastingbetaler mogen gaan. “Als ze willen besparen, kunnen ze beter die ijspiste in december afschaffen, zeker nu met dat dreigend stroomtekort.” Ook Bernard Derwa vindt het schandalig dat er tegelijk wordt geïnvesteerd in allerlei prestigeprojecten zoals een achtste sporthal, dure grasmatten voor het voetbal en een kunstproject terwijl er meer dan 1.000 mensen aanschuiven voor de voedselbedeling op een totaal van 40.000 inwoners.
Marc merkt op dat de huisvuilophaling niet goedkoop is, maar volgens hem is er niet meteen een alternatief. “Er wordt veel gejankt op sociale media, maar niemand onderneemt enige actie en zo zal iedere Truinenaar gezwind zijn factuur betalen”, zegt hij.
Dat niemand actie onderneemt, daar is Bernard Derwa het niet mee eens. “De meeste mensen zijn inderdaad bang voor de overheid en de deurwaarder.” Zelf houdt hij net daarom vol. Die vuilniszakken blijven op het dak van zijn auto staan en ook voor de rechtszaak die er zit aan te komen, is hij strijdvaardig: “Iemand moet toch opkomen voor de arme man in de straat, dat is wat ik doe.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten